Klachtenprocedure
Klachtenprocedure
Algemeen
Deze klachtenregeling heeft als doel klachten van relaties (intern en extern) van mijn kantoor op een zorgvuldige manier te behandelen.
Indiening en registratie klacht
Voor minder ernstige klachten wordt u verzocht te overwegen deze eerst telefonisch of in een persoonlijk gesprek met mij te bespreken, om te kijken of er op die manier een oplossing gevonden kan worden. Indien uw klacht juist mij betreft, dan zal ik mijn extern compliance officer of mijn waarnemer inschakelen en ervoor zorgdragen dat deze contact met u opneemt.
Bij ernstige klachten, of indien u de klacht niet mondeling wenst te bespreken, of indien mondeling overleg niet het door u gewenste resultaat oplevert, kunt u de klacht indienen bij de brancheorganisatie NBA en/of de Accountantskamer te Zwolle. Tevens dient u de klacht ook schriftelijk of per e-mail in te dienen bij mij. U ontvangt dan een bevestiging van de registratie van de klacht en of deze juist is omschreven.
Verantwoordelijkheden rond behandeling
Bij schriftelijk ingediende klachten wordt altijd de extern compliance officer en de waarnemer ingelicht. De directie zal hetzij de klacht zelf behandelen hetzij in ieder geval toezien op de afhandeling ervan door de extern compliance officer en de waarnemer. Bij ernstige klachten rond opdrachten wordt een niet bij die opdracht betrokken accountant (indien nodig van buiten onze organisatie) aangewezen als verantwoordelijke voor de behandeling van de klacht. Dit zal in ieder geval gebeuren bij klachten rond de zogenaamde assurance-opdrachten (opdrachten waarbij (enige vorm van) controle wordt verricht en waarbij hierover door ons een rapportage is afgegeven) en ook wanneer de klacht
onze kwaliteitsbeheersing (aspecten rond integriteit, objectiviteit, geheimhouding, deskundigheid en zorgvuldigheid, en professioneel gedrag) of vaktechnische aspecten betreft.
Klokkenluidersregeling
Mijn kantoor zal klachten altijd serieus nemen, en hierin vertrouwelijk en overigens zorgvuldig handelen. Het is onze bedoeling dat zowel personen van buiten het accountantskantoor als interne medewerkers door middel van deze klachtenprocedure vrijuit vermeende onregelmatigheden aan de orde kunnen stellen; het indienen van een klacht zal hun rechtpositie niet schaden.
Verloop behandeling klacht
Aan de hand van het ingevulde klachtenformulier en het horen van de betrokkenen zal een zo goed mogelijk beeld worden gevormd van de inhoud van en situatie rond de klacht. Het kan zijn dat u in de loop van de procedure gevraagd wordt een nadere schriftelijke toelichting op de klacht te geven. Vervolgens zal de directie, indien van toepassing in overleg met de extern compliance officer en/of de waarnemer of andere deskundige(n), besluiten over uw klacht, en u van dit besluit schriftelijk op de hoogte stellen. Indien u geheel of gedeeltelijk in het gelijk wordt gesteld wordt bekeken of een vorm van schadeloosstelling en/of andere genoegdoening op zijn plaats is, en of en zo ja welke maatregelen er intern kunnen worden genomen om herhaling van het probleem te voorkomen.
Wij streven ernaar uiterlijk binnen 2 weken na ontvangst van een klacht inhoudelijk te reageren; indien dit niet lukt wordt u ingelicht over de reden van het uitstel, en wordt een schatting gegeven binnen welke termijn wij wel denken met een reactie te kunnen komen.
Tot slot
Wij hopen uiteraard dat wij uw klacht op een voor u bevredigende wijze kunnen oplossen. Het kan echter zijn dat de reactie van mij of mijn kantoor u niet tevreden stelt. Indien we er ook na nader overleg niet uitkomen, kunt u zich eventueel wenden tot de Accountantskamer te Zwolle voor het aanhangig maken van een tuchtzaak.